Говорити однією мовою: уроки Сливоцького для лідерів

5 квітня у Києві відбудеться навчальна програма відомого бізнес-мислителя, партнера компанії «Oliver Wyman» Адріана Сливоцького. Наразі, після минулорічної програми у Парижі, це єдине навчання, яке він планує провести найближчим часом. Чому варто звернути на цю подію увагу, чи складно творити, змінювати бізнес-модель і будувати горизонтальні стосунки, скріплені «соціальним клеєм», аби команда була монолітною та готовою до будь-яких випробувань, розповів учасник навчальних програм Сливоцького Ярослав Рущишин, засновник та генеральний директор ВАТ «Троттола», співзасновник Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS) та сенатор Українського католицького університету.

YR

Інтерв’ю підготовлено Львівською бізнес-школою УКУ (LvBS) спеціально для видання Strategic Business Review (березень 2017).

Ярославе, ви вже навчалися на програмі Адріана Сливоцького. Якими були ваші очікування і що ви отримали в результаті?

А хто б не пішов на таку програму?! Про цього бізнес-гуру, що двічі входив до рейтингу Thinkers50, я дізнався ще під час свого навчання у бізнес-школі. І відтоді мріяв навчатися у нього. Та ні, навіть мріяти не міг! І мені це вдалося уже двічі.

Проблема в тому, що не існує єдиної бізнес-мови. Кожен гуру має свій хід думок, підходи до того, як провадити бізнес. Адізес – вітаміни, Еліях Голдрат – ТОС (теорія обмежень)… А тут, у Сливоцького, є зовсім інша мова, яка ближча для мене, мова прийняття стратегічних бізнес-рішень. Спочатку – оперативна розкладка, наче пазлів, різних обмежень, і потім з цих обмежень чи бізнес-можливостей ліпиться бізнес-модель, яка може бути переможною або ні. Як це і трапляється у бізнесі. Що дуже важливо, ця система працює саме у глобальному контексті. Якщо ми починаємо мислити у цій площині, то однозначно можемо назвати себе глобальними гравцями. А от те, чи виграємо ми цю конкуренцію, це вже залежить від нас, від того, як ми цією системою скористаємося.

Читати також: Архітектура бізнес-дизайну. Інтенсив з Адріаном Сливоцьким

Тобто йдеться лише про людей, які хочуть бачити себе на глобальному ринку, чи це можливість загалом переосмислити свій бізнес, навіть, якщо це невеличка локальна компанія?

Однозначно, ці знання і підходи корисні й для локальних компаній. Мій бізнес працює зараз на місцевому ринку, але це не означає, що ми не хочемо стати глобальним гравцем. Систему чи логіку побудови бізнесових, у даному випадку стратегічних рішень, у бізнесі треба закладати одразу ж за тими принципами, які допоможуть у майбутньому перемагати на глобальному ринку. Але також на цій основі можна працювати і в межах країни. Наша команда на базі програми Сливоцького прийняла перехідну бізнес-модель, яка допомогла нам вистояти у непрості часи, коли розпочались бойові дії в Україні. Це був час падіння будь-якого попиту, в нашому випадку, попиту на одяг. Адже одяг – це настроєвий продукт. Коли йде війна, люди не хочуть вдягатися.

Саме правильна бізнес-модель допомогла нам втриматися. Обмеження та можливості нашого бізнесу нам вдалося скласти таким чином, що ми змогли пройти по лезу та вижити у досить загрозливі часи. Адже багато компаній у цей час збанкрутували чи були змушені закритися… Зараз ми на етапі зміни цієї тимчасової бізнес-моделі. Попереду новий етап, що вже вестиме нас до конкурентної переваги.

Вдруге, минулої весни на програмі у Парижі, я уже був сам, адже це була програма виключно для власників бізнесу.

AS

Учасники програми у Парижі. Травень-2016

Які інструменти ви застосовуватимете для оновлення бізнес-моделі?

Завдяки Сливоцькому, всередині нашої компанії з’явилася своя бізнес-мова, бізнес-лексика. Ми узгодили на заняттях нашу термінологію, тепер ми усі однозначно розуміємо, про що йдеться. Ми усі чітко на тій самій сходинці, на тій самій ноті і можемо порозумітися з півслова. І тепер, оголошуючи нову стратегічну сесію, аби щось поправити чи змінити, ми вже маємо на що опертися, від чого відштовхнутися і рухатися вперед.

Але я не можу сказати, що й інші методології інших бізнес-мислителів погані чи не працюють. Просте нам найбільш близька і зрозуміла саме ця. Звісно, такий спосіб мислення не є простий. Він потребує часу, персональної присутності на навчанні, та, однозначно, цей спосіб є дуже перспективним.

Наскільки складним завданням є зміна бізнес-моделі, зокрема, для вашої компанії?

Дуже складним, насправді, адже українці не є настільки мобільною нацією, як, наприклад, ті ж американці. Люди в нас дуже консервативно налаштовані, попри те, що ми декларуємо, що ми великі ліберали і можемо навіть швидко змінювати вектори мислення. Тому зміни справді потребують шалених затрат. Але в обраному нами способі ведення бізнесу при прийнятті рішень уже чітко і зрозуміло вимальовуються зміни, очевидна потреба в них. І вже значно легше впроваджувати ці зміни: мотивація для їхньої імплементації народжується ще під час формування вашої бізнес-моделі.

А якщо відійти від контексту компанії і перейти в персональний вимір…

Я заангажований у поточний процес управління на всіх рівнях фактично в усіх компаніях, де є засновником. Загалом для лідера дуже важливо розуміти згадані вище процеси, адже це – мова для команди, для горизонтальних зв’язків. Це такий соціальний клей, який допомагає дивитися в одному напрямку, розуміти, що ми робимо і чому. Процес може видаватися і бути болючим, але це виправдано. Як доказ – наш досвід у тому, як ми пережили справді складні часи!

Чи ви готувались до навчання і як?

Тим добрий Сливоцький, що він змушує вас попрацювати! Навантажує читанням ще перед програмою. Мені треба було прочитати чимало книг і публікацій. А я за вдачею такий трішки ботан, люблю все робити зразково (сміється, - ред.). І це у комплексі виявилось дуже корисним: ти навчаєшся далеко не тільки на програмі, але й перед навчанням і після. Адже потім Сливоцький вимагає від учасників звіти! Зраз ми звітуємо про зміну бізнес-моделі, і цей ритм треба, хоч і непросто, тримати. Це те, чого бракує українським бізнесам!

Взагалі, вважаю, що для будь-якого бізнесу корисними є кілька книг цього бізнес-мислителя, що є просто must read. Перш за все, «Зона прибутку», «Прорив» та «Міграція капіталу».

Зареєструватися на навчальну програму Адріана Сливоцького в Києві

Сливоцький вірить, що в Україні може виникнути новий мегапроект, новий «Amazon». Саме тому він проводить свою програму в Україні, і наразі більше ніде. Чи поділяєте його думку?

Абсолютно! Я не бачу підстав казати, що у нас є якісь перешкоди, що не давали б нам змоги конкурувати на глобальному ринку. Звісно, є наша лінь і гонор, і з ними треба боротися. Але молоде інноваційне покоління запалює мене оптимізмом, вони вже набагато відкритіші!

AS

Адріан Сливоцький у Львівській бізнес-школі УКУ

Довідка: Адріан Сливоцький – один з найвідоміших бізнес-футорологів світу. Партнер компанії «Oliver Wyman», двічі входив до топ-50 бізнес-мислителів світу та топ-25 бізнес-консультантів. Автор світових бестселерів про стратегічне управління «Прорив», «Мистецтво творення попиту». Його книги «Зона прибутку» та «Міграція капіталу» увійшли в рейтинги найкращих бізнес-книг BusinessWeek та Financial Times. Консультує компанії зі списку Fortune Global 500 і навчає топ-менеджмент таких лідерів ринку, як Nike, Hyundai, Microsoft, Sаmsung, IBM, Boeing, Renault, Bank of America, GM, Johnson&Johnson, GE, Federal Express та ін.